Transformatie is geen verandering van A naar B. Transformeren betekent weten waarom verandering nodig is, kunnen aangeven hoe een betere toekomst eruit kan zien én nog niet weten hoe je daar komt. Transformeren doe je door te experimenteren, zelf stappen te zetten, laten zien hoe de wereld er óók uit kan zien. Tijdelijk verankeren en van daaruit verder bewegen. Traditioneel leren gaat over het onthouden, begrijpen en toepassen van bestaande kennis. Transformeren gaat over het ontdekken van nieuwe kennis. Dat is nodig om nieuwe betekenis te geven aan bekende patronen en daardoor andere oplossingen en mogelijkheden te zien. Of je nu bestuurder, manager of medewerker bent, als verandering niet van A naar B loopt, ben je geen trekker, maar onderdeel van het veranderproces. De steen in de rivier. Verleiden en volgen, samen meer stenen verleggen, zodat de transformatie vorm en vaart krijgt.
Op dit thema hebben we ook een interessant opleidingsaanbod voor leidinggevenden en bestuurders.


Training Transformatie Realiseren

Geaccepteerde onzekerheid & Persoonlijk leiderschap

Leerresultaat

  • Je hebt inzicht in de verschillen tussen veranderen en transformeren en wat de zeven van…naar bewegingen uit de visie op transformeren concreet betekenen voor jou in je organisatiecontext
  • Je beschikt over de handvatten die je nodig hebt om bij te dragen aan de zeven van…naar bewegingen die het fundament vormen voor de transformatie naar de publieke organisatie van de toekomst
  • Je kent je eigen talenten en gebruiksaanwijzing als het gaat om transformeren en kunt van daaruit een positieve bijdrage leveren aan transformatieprocessen in je organisatie

Praktische informatie

  • In fysieke vorm: vier trainingsbijeenkomsten van een dag. In digitale vorm: acht bijeenkomsten van een dagdeel. Op de derde dag kan twee keer een keuze worden gemaakt uit meerdere verdiepingsmodules. Afhankelijk van de geldende coronamaatregelen wordt het programma in fysieke dan wel digitale vorm aangeboden.
  • Maximaal 18 deelnemers
  • € 1.980,- per deelnemer
  • In aanvulling op de bijeenkomsten omvat de training ook voorbereidings- en verwerkingsopdrachten die worden aangeboden en begeleid via de digitale leeromgeving. Houd rekening met twee tot drie dagdelen aan tijdsbesteding naast de trainingsbijeenkomsten

Programma

  • Trainingsdag 1:
    • Kennismaken en afstemmen programma
    • Veranderen versus transformeren, het verschil in zeven van…naar bewegingen
    • Motieven voor verandering; verschillen en effecten op proces en beleving
    • Hefbomen voor verandering, energie en beweging
    • Weerstanden, bezwaren, dilemma’s en draagvlak
  • Trainingsdag 2:
    • Analyseren van transformatievraagstukken
    • Gezamenlijke visieontwikkeling
    • Transformatieprocessen, strategieën en stappen
    • Handvatten voor transformatiebewegingen
  • Trainingsdag 3:
    • Aandachtspunten voor strategieontwikkeling, cultuur & verandering
    • Gezamenlijke strategieontwikkeling
    • Transformatieverhaal en veranderhistorie
    • Verleiderschap in het vormgeven en ondersteunen van transformatieprocessen
  • Trainingsdag 4:
    • Persoonlijk Leiderschap
    • Real practices en tips
    • Presentatie persoonlijk resultaat training
    • Gezamenlijk instrument of handreiking

Werkwijze

Onze werkwijze is gericht op leren van en met elkaar. De bijeenkomsten zijn interactief, de focus ligt op doen en experimenteren. We gebruiken een digitale leeromgeving voor achtergrondinformatie, verdiepende inzichten en aanvullende instrumenten en voor het faciliteren van onderlinge uitwisseling. Voorbereidings- en verwerkingsopdrachten vormen een aanvulling op de bijeenkomsten en zijn onderdeel van het totale programma. We sluiten het programma af met individuele presentaties van deelnemers waarin zij een inzicht of resultaat delen en een opdracht waarin de deelnemers een gezamenlijk instrument ontwikkelen rondom Verleiderschap & Transformatie. Deze twee opdrachten vormen tevens de toetsing op basis waarvan deelnemers hun certificaat ontvangen. We stemmen het programma af op de kennis, ervaring en specifieke leervragen van deelnemers. Het uiteindelijke programma kan daarom afwijken van de hierboven beschreven uitwerking.

Docenten
Katinka Verschuren en Gézieta van den Belt (hoofddocenten).